Favoritdjur vs Hatdjur

Jag vet att det känns lite taskigt att säga att man hatar något djur men jag gör ju typ det!! Vissa djur skrämmer mig så mycket att jag knappt vågar gå utanför dörren. Om jag går ut och går i skogen på kvällen är jag inte det minsta rädd för påhoppande våldtäktsmän eller liknande utan enbart för djur. Minsta lilla rörelse eller prasslande i buskarna får mitt hjärta att rusa = inte bra för hälsan. Brukar även flyga högt i luften om det plötsligt dyker upp en sten som påminner om ett vildsvin.

Djuren jag ogillar mest:

1:a plats, First place:
Älg. Ett självklart val för mig med otroligt stor älgfobi. Den har dock blivit något bättre med åren då jag upptäckt att det finns ett annat farligt djur som måste få en del av min räddsla (se nr 2) och dessutom har jag träffat älg så otroligt många gånger vid det här laget att det nästan känns naturligt. Kan hålla föreläsningar om det när jag är pensionär. Kan tänka mig att berätta älg-historierna i bloggen redan nu om intresse finns?

2:a:
Vildsvin.
Det här är en relativt ny bekantskap för mig men absolut inte en trevlig sådan. Vildsvinen är otroligt aggresiva, mördar inte bara hundar utan även människor om dom får chansen. Visst att dom är skygga och så men för oss som rör oss mycket i skog och mark är risken VÄLDIGT hög att träffa på ett. Mamma lovar dock att det inte finns några i täby kbyn. Tror henne inte!!! Har känt lukten av dom ute i trädgårn t.om!!!
PS. Extra aggresiva om dom blivit skadeskjutna så spring för livet eller klättra upp i ett träd DS.
 
3:a:
Vithaj.
Inte favoriten att träffa på vid badning. Tur i oturen har jag aldrig rest tillräckligt exotiskt eller långt för att ens kunna stöta på en haj. Vet dock från TV att dom äter människor. Ett tips är att se Hajen (film alltså) för att bekanta sig lite närmare med detta farliga djur. Skulle hellre ligga med Crille rådman än träffa en haj i allafall så mycket är säkert.

4:a:
Bisamråtta.
Kan vara ett rätt okänt djur för dom flesta men för mig, som kommer i kontakt med tusentalsdjur dagligen, är bisamråttan en vanligt förekommande syn. Svårt att undvika också eftersom dom typ bor under bryggan på mitt land. I jämförelse med hajen kan det här vattendjuret kanske verka rätt ofarligt men tänk er att ligga och simma en dag och plötsligt känner ni nåt luddet runt benet. Huuuuuh jag dör nästan när jag tänker på det! Ni ser ju själva att det är en otäck syn...


Men tro nu inte att jag är djurhatare för det finns faktiskt en del djur jag gillar och som inte skrämmer mig (förrutom husdjur).

Djuren jag gillar mest:
4:a:
Isbjörn
Tycker att dom är supersöta och gulliga. Gillar även att jag aldrig kommer behöva träffa en sådan här i skogen. Förresten trodde jag att dom hette icebear på engelska såklart men dom heter ju faktiskt polar bear. Tycker icebear är coolare. Mitt barn kanske ska heta Is-Björn med lite härligt norskt-dubbelnamn-betoning?

3:a:
Panda.
Behövs väl ingen beskrivning, ni ser ju själva bilden. Tänk att få krypa in i den där ludna famnen och bara kjamas! Favoriterna för mig är i allafall öronen och sen är det självklart så gulligt att den är svart kring ögonen och lite skelögd. Gillar också själva kroppshållning, lite puckelryggig liksom.

2:a:
Elefant. Ett verkligt favoritdjur, inte bara pga. sin storhet. Tycker dom verkar skonsamma mot oss som är mindre och lite underlägsna och sen gillar jag ju självklart att dom kan spruta vatten och att man kan rida på dom. Lugn, trygg och civiliserad. Påminner om många av mina vänner..

Mina favoritelefanter:

1:a plats, first place:
Dolphin.
Det här är djuret jag skulle vara om jag inte var människa. Inte nog med att man verkar vara utan större faror (om ingen dum japan ska äta mig) så är man ju dessutom rätt smart = folk ser inte ner på en och nr ett så får man bada hela dagarna och så kan man göra coola hopp i vattnet.






Kommentarer
Postat av: Lisa

ja usch bisamrättor är inte härliga hahah

2010-01-26 @ 21:54:06
Postat av: Anonym

rättor...ett nytt djur...finns här i örebro...du borde komma och kolla! ytters otrevliga.... :P

2010-01-26 @ 21:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback