Perfektion

Jag känner verkligen för att lägga upp det här recepten, inte för att jag vill va typ 200 bast som delar recept med mina vänner men alltså den här cheesecaken är det godaste som finns och jag vill va snäll och dela med mig av detta fantastiska recept!! Och det är den första cheesecaken som jag lärde mig att göra och ja cheesecake är princip det enda jag är bra på höhö!

                                                             Pepparkakscheesecake



  • Tillagningstid: Över 20 min
  • Svårighetsgrad: Medel
  • Portioner: för 8-10 personer
  • Ingredienser

    • 75 g smör
    • 150 g pepparkakor
    • 250 g vit choklad
    • 75 g mörk choklad
    • 400 g färskost av philadelphiatyp
    • 1 dl kesella/kvarg (10%)
    • 1 dl socker
    • lingon att garnera med

    Gör så här

    1. Sätt ugnen på 175°C.
    2. Smält smöret och mixa det med pepparkakorna i en matberedare till en smulig deg. Tryck ut på bottnen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, gärna en hjärtformad. Grädda bottnen i 8-10 minuter.
    3. Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ta från värmen. Grovhacka den mörka chokladen.
    4. Blanda färskost, kesella och socker. Tillsätt den smälta vita chokladen, lite i taget, under ständig omrörning. Blanda ner den hackade chokladen.
    5. Fyll formen och ställ kallt ca 4 timmar. Garnera med lingon runt kanten.

    Kakan går även bra att frysa. Ta i så fall ut den ca 1 timme före servering.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    Trackback